Yıldız Teknik Üniversitesine yönelik hazırlanan Sayıştay raporunda, üniversitede rektör yardımcısı ve genel sekreter yardımcısı görevlendirmelerinin mevzuatla belirlenen sayıdan fazla olduğu ortaya çıktı. Yalova Üniversitesinde ise rektör yardımcılığına üniversitenin kendi takımında bulunan öğretim üyelerinden atama yapılmadığı tespit edildi.
Sayıştay’ın üniversitelere yönelik hazırladığı 2023 yılı kontrol raporlarında, üniversite idarelerindeki çok sayıda adapsız süreç tespit edildi. Yıldız Teknik Üniversitesine yönelik raporda, üniversitede rektör yardımcısı ve genel sekreter yardımcısı görevlendirmelerinin mevzuatla belirlenen sayıdan fazla olduğu saptandı.
Raporda şu tespitlere yer verildi:
“Denetimlerde, üniversitede rektör tarafından üç öğretim üyesinin rektör yardımcısı takımlarına asaleten atandığı fakat bununla birlikte iki öğretim üyesinin de tedviren rektör yardımcısı olarak görevlendirildiği tespit edilmiştir.
Tedviren atanan rektör yardımcıları da öteki rektör yardımcıları üzere rektörü temsil etmekte, kendilerine bağlı daire başkanlıkları eliyle üniversite idaresinde icraatta bulunmakta ve yetkili olarak imza atmaktadırlar. Kurumun web sayfasında rektör yardımcıları beş kişi olarak gösterilmektedir.
Ayrıca üniversitede en çok iki adet olması gerekirken üç adet genel sekreter yardımcısı bulunmakta olup takım olmamasına karşın 1 adet daire başkanı genel sekreter yardımcısı olarak görevlendirilmiş, bu bireye talimat verme ve imza atma yetkisi tanınmıştır.”
‘ARAÇ TAHSİS EDİLDİ’
Kamu yönetiminin kelam konusu konulara ait karşılığında, fazladan iki adet rektör yardımcısı görevlendirmesinin tedviren yapıldığını, mevzuata karşıt olan bir durumun kelam konusu olmadığını, fazladan görevlendirilen genel sekreter yardımcısının da esasen genel sekreter yardımcılığı yetkilerini kullanmadığını söz etti.
Raporda şu görüşlere yer verildi:
“Fazladan görevlendirilen rektör yardımcılarına araç ve oda tahsis edilmiştir ve bunlar da öteki rektör yardımcıları ile maaş hariç birebir hak ve yetkileri kullanmaktadırlar. Mevzuatta rektör yardımcısı ve genel sekreter yardımcısı olarak atanacakların sayısı belirlenmiş ve bu hususta kısıtlama getirilmiştir.
Herhangi bir yetki kullanmadan yapılan bir misyonun gerek milletlerarasılaşma gerekse altyapı, bilgi süreç ve planlama hususlarında üniversiteye ve Türk Yükseköğretimine kıymetli katkılar sunabileceğinin belirtilmesi yapılan atamaları mevzuata uyarlı hale getirmemektedir.”
KENDİ TAKIMINDAN ATAMA YAPILMAMIŞ
Yalova Üniversitesine ait hazırlanan Sayıştay raporunda ise rektör yardımcılığına üniversitenin kendi takımında bulunan öğretim üyelerinden atama yapılmadığı ortaya çıktı.
Raporda şu tabirlere yer verildi:
“Üniversitenin iki rektör yardımcısının takımlarının farklı yükseköğretim kurumlarında bulunduğu tespit edilmiştir. Kontrollerde; 2023 yılında rektör yardımcısı olarak görevlendirilen iki öğretim üyesinin takımlarının farklı üniversitelerde olduğu, takımlarının Yalova Üniversitesi takımlarına taşınmadığı görülmüştür.
Mevzuat kararına nazaran, bir öğretim üyesinin rektör yardımcısı olarak atanabilmesi için üniversitenin aylıklı profesörlerinden olması gerekmektedir. Kamu yönetimi karşılığında, rektör yardımcısı olarak görevlendirilen öğretim üyelerine misyonu ile ilgili her hangi bir ödeme yapılmadığı, takımı öteki üniversitede olan rektör yardımcılarının takımlarının alınması ile ilgili Üniversite Yönetim Kurulu Kararı alındığı, takımların hür bırakılması ardından acilen Üniversite takımına atama yapılacağı tabir edilmiştir.
Üniversitenin aylıklı profesörlerinden olmayan öğretim üyelerinin rektör yardımcısı olarak atanmasının 2547 sayılı Kanun’un 13’üncü hususuna muhalif olduğu bedellendirilmektedir.”
İTÜ ANITI İHALESİZ ALINDI
İstanbul Teknik Üniversitesine (İTÜ) yönelik hazırlanan raporda da, kuruluş yıl dönümü nedeniyle yaptırılan İTÜ anıtının tasarım müsabakası kapsamında ihale edilmediği kaydedildi.
Raporda şöyle denildi:
“Üniversitenin 250. kuruluş yıl dönümü için yaptırılan İTÜ anıtının 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 22’nci unsurunun birinci fıkrasının (a) bendinde tabir edilen ‘İhtiyacın yalnızca gerçek yahut hukuksal tek kişi tarafından karşılanabileceğinin tespit edilmesi’ kapsamında alındığı tespit edilmiştir.
“Üniversite tarafından yaptırılan İTÜ Anıtı eser alım işinde tasarım imalatla birlikte tek bir alım olarak değerlendirilmiş ve kelam konusu işi yapabilecek tek bir kişinin bulunduğu varsayılarak kanunun 22’nci unsurunun birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında alım direkt temin adabı ile gerçekleştirilmiştir.
Her ne suretle olursa olsun kanunda belirtilen istisnai durumlar hariç kamu kaynağının harcanmasında meri mevzuat kararları çerçevesinde kalınması gerektiği kıymetlendirilmektedir. Yönetimin alımlarda şeffaflığı ve rekabeti temin etmek gayesiyle, bu tıp alımları 4734 sayılı Kanun kapsamında ihale edilmek suretiyle gerçekleştirmesi gerekmektedir.”